Edzés hasi műtét előtt vagy után

Forrás: bulider.hu

Soha nem lehet tudni, hogy mikor jön el az az idő, amikor egy orvos közli velünk: műteni kell. Köldöksérv, vakbél, esetleg teljes vastagbél műtét, ne adja az ég, sztómával (hasi kivezetése a bélnek). Fel lehet erre készülni? Ha már eljött az idő és megtörtént, akkor hogyan lendülhetünk újra formába?

Prevenció

Természetesen nem lehet mindenre felkészülni, így egy balesetre sem, de a testünkre vigyázhatunk. Vannak olyan esetek, amikor tudjuk: egyszer műteni fognak. Lehet az Crohn-betegség, tályog, ciszta, de akár egy császáros szülés is. Utóbbira nagyon jól felkészít a kismama torna, így ezt nem érintem.

De hogyan tudunk felkészülni? Mi az, amire fel kell készülni? Ha a hasizmok kerülnek átvágásra, ott a legjobb felkészülés a mély izmok edzése jelentheti. Mégpedig azért, mert ha ezek az izmok már feszesek, a műtét utáni gyógyulás sokkal gyorsabb. Az izmok anyagcserélje is jobb, ami a gyógyulási folyamatban heteket is jelenthet. Nem kell kockahas, hiszen az csak a legfelső izom, de a musculus transversus abdominalis és a ferde hasizmok edzése lényeges.

Továbbá érdemes azon elgondolkozni, hogy ha felesleggel rendelkezünk, főleg hasi tájékon, az szintén lassíthatja a regenerációt, így ha előre tudjuk, hogy 1-2 vagy X hónap múlva hasi műtétre kerül sor, akkor próbáljunk a hasi hájtól megszabadulni. Nem kell drasztikus fogyókúrába kezdeni, hiszen az megint csak nekünk árt, de egy jól átgondolt, problémához mért diéta sokat segíthet.

Ha megműtöttek

Ha kés alá kerültünk, akkor a rehabilitációnak megvannak a fokozatai. Ha megúsztuk egy 3-4 centis vágással, akkor a gyógyulás nagyon gyors, a rehabilitáció sem áll olyan sok lépésből. De ha 10-15  centit vagy még többet vágtak és még matattak is bennünk, akkor bizony időre lesz szükség, mire visszatérhetünk az edzőterembe.

Ha hosszanti vágással műtöttek, akkor a hasfalon lévő úgynevezett linea alba mentén vágnak. Ez az a vonal, ahol az egyenes hasizom középen találkozik, kikerülve a köldököt. Lényeges dolog, hogy műtét után ez a vonal bizony megnyúlhat, akárcsak a várandós hölgyeknél (persze nem olyan mértékben). Ha ez a vonal túl széles, akkor az edzés nem kezdhető el. Ha ez a vonal nincsen begyógyulva, az edzés megint tilos. Mivel hegről beszélünk, a mozgás nehézkes lesz: előre hajláskor érezhető, hátrahajlásnál a mozgástartomány beszűkül. Hogy megbizonyosodjunk a linea alba gyógyulásáról, elvégezhetünk egy tesztet: tegyük a vonalhoz az ujjainkat és ha 2 ujjnyi a távolság, akkor még várni kell, de ha már beszűkült egy ujjnyira, akkor a hasi rehabilitáció elkezdhető

A helyzet hasonló a haránt vágásnál is, ott főleg az oldalsó mozgástartomány szűkül be, és a heg miatt a fordulás, hajlás nehézkes. Ez a fajta vágás azért jobb, mert általában fehérnemű vonalban vágnak, így avatatlan szemnek nem látható, amíg az le nem kerül rólunk.

Az első lépések

Ha kijutottunk a kórházból, eltelt a szükséges idő, amit az orvos megszabott, és begyógyult a sebünk, érdemes keresni egy olyan szakembert (gyógytornász, masszőr), aki ért a hegek felmasszírozásához. Ez azért fontos, mert a mély hegek - úgynevezett húzó hegként - az egész mozgásláncba beleszólhatnak. Ez akkor probléma, ha nem pont középen műtöttek és vágtak, hanem mondjuk oldalt a hason. Ez évek után akár gerincproblémákhoz is vezethet! Versenysportban akár a teljesítményt is negatív irányba változtathatja, így érdemes erre időt szentelni. Sohasem késő! 

Otthon is csinálhatunk pár fogást magunknak: 

Fogjunk rá párhuzamosan a hegre, emeljük ki és finoman, óvatosan húzzuk felfelé a letapadt részeket. Az ilyen jellegű masszírozás fellazíthatja a hegesedés miatt letapadt részeket. Természetesen hangsúlyozom: CSAK a már begyógyult heggel tudjuk ezt megcsinálni! Amíg az orvos nem adta rá az áment, addig tilos!

És hogy deríthetjük ki, hogy van-e hiba a mozgásláncban? Ebben segíthet a gyógytornász, manuálterapeuta vagy egy nagyon jól képzett, gyógytornász irányban orientálódott személyi edző is. Egy-két alkalom már csodákat tehet az emberrel és ha fontos az egészséged, ezen nem spórolsz.

De edzeni akarok....

Ha eltelt 8-12 hét (műtéttől függően), akkor el lehet kezdeni az átmozgató, gyógytorna jellegű edzéseket. Természetesen megfelelő szakember vezetésével! Ilyenkor hasprés, felülés még felejtős. Könnyített lábemelések fekvésben, támogatva, nagyon lassú mozgással végezhető, műtéttől, vágástól függően. A probléma ismerete elsődleges, anélkül konkrét dolgot leírni lehetetlen, mivel minden eset más. A gyógytorna ideje legalább 2 hónap egy 15 centis vágásnál, de utána sem lehet kondis edzést csinálni.

Hogy miért nem? Mert a hasizom mindig dolgozik! Egyenesen tartja a testet álló és ülő helyzetben, így ha súlyt veszünk a kezünkbe, a hasizomnak korrigálni kell, ergo dolgozik. Amivel el lehet kezdeni dolgozni a gyógytorna után, azok a mély izmok. Ugye milyen fontosak? Mivel minden irányban ez tart egyenesen, így az egyenes hasizom edzése a műtét után szükségtelen.

A fokozatosság két okból is fontos:

- Nem tudsz olyan szinten edzeni, mint műtét előtt, főleg rehabilitáció nélkül,

- Veszélyes is, mivel egy sérv kialakulása ilyenkor fokozott és ki akarna magának még több műtétet?

Amit szabad: non-impact mozgást kardiónak, ide tartozik minden olyan mozgás, aminél nincs ütődés. Ilyen az elliptikus tréner és a kerékpár. Futás a kezdeteknél nem javasolt. Az orvosok minden hasi műtöttnek azt mondja, hogy sétáljon sokat. A séta azért is jó (főleg akit valamilyen bélrendszeri problémával műtöttek), mert a séta hatására a mély izmok mozgása helyre teszi a belső szerveket, amikhez esetleg hozzányúltak. Így ez a mozgás később is fontos lehet.

Egyszerűen kiiktathatjuk a hasizmokat, a fent említett fekvő pozícióval. Használhatunk gyengébb gumikötelet és így végezhetünk átmozgató tornát, de figyeljünk a testünk jelzéseire! Ha valami fáj, abba kell hagyni. Erőltetni, túlzásba vinni pedig nem szabad.

Sokat tehetünk a regeneráció gyorsításáért az étkezésben is. Mivel a szervezetnek és a sejtjeinknek újra kell építeni magát, így az építőelemek bevitele a legfontosabb! Glutamin és BCAA kiegészítés nagy segítség a szervezetnek. Bélműtét esetén az l-glutamin előnyösebb, mint peptid formában, a BCAA fontossága pedig azért is jelentős, mert az immunrendszerünk is felhasználja! Természetesen fehérjeként is bevihető, de súlyosabb esetekben jobb, ha külön visszük be, az emésztést megkönnyítve.

Kiemelt helyen vannak a multivitaminok és antioxidánsok, hiszen a szabadgyökök ilyenkor nagy számban megtalálhatóak a szervezetben a hatalmas fizikai stressz miatt.

Ha a bélszakaszból is kivettek vagy a műtét miatt elkezdtünk fogyni, akkor az orvosokra hallgatva fogyasszunk tápszert. Ezek olyan táplálékkiegészítők, amik klinikai szinten tartalmaznak minden fontos elemet, a fehérjétől, szénhidráttól kezdve a fontosabb vitaminokig, mindent. Sokan elvetik ezek fogyasztását, de amikor csak folyékonyat szabad fogyasztani vagy ki kell egészíteni az étkezést, akkor ez meg tudja tartani, sok esetben gyarapítani a súlyunkat! 

Konklúzió

Komoly műtét után hallgassunk az orvosunkra. Ha ő azt mondja, hogy 8 hétig feküdj, akkor feküdj, pihenj, regenerálódj. Ha neki nem hiszel, kérd ki  a gyógytornász véleményét, hallgass rá, kövesd a gyógytornát a magad és egészséged érdekében. Hősködni felesleges, mert a sérv bizony hamar ki tud alakulni, utána meg megint kiesel a munkából, edzésből, stb, így menj biztosra.

Saját bőrömön tapasztaltam, 2 darab 25 centis hosszanti vágással, 1,5 év rehabilitáció segített annyit, hogy rendesen el tudjak kezdeni edzeni, később CrossFitezni, súlyemelni. A gyógyuláshoz idő kell, ami persze unalmas, de ha kihagysz egy lépést a rehabilitációban, később kamatosan kell bepótolnod, amire az egészséged is rámehet!

Ne légy híró, legyen eszed, az egészséged többet jelent!

 

Nem is hiszi, hogy az alábbi képen látható egyszerűnek tünő "planking" módszer milyen hatásos. Ebben a helyzetben tartsa magát a következő ideig. 

1. nap 1-20 másodperc, 2.nap 2-20 másodperc, 3.nap 3-30 másodperc, 4.nap 4-30 másodperc, 5. nap 5-40 másodperc, 6. nap pihenés, 7.nap 7-45 másodperc, 8. nap 8-45 másodperc, 9. nap 60 másodperc, 10. nap 10-60 másodperc, 11. nap 11-60 másodperc, 12.nap 12- 90 másodperc, 13. nap pihenés, 14. nap 14-90 másodperc, 15. nap 15-90 másodperc, 16.nap 16- 120 másodperc, 17. nap 17-120 másodperc, 18. nap 18-150 másodperc, 19. nap pihenés, 20. nap 20- 150 másodperc, 21. nap 21-150 másodperc, 22. nap 22-180 másodperc, 23. nap 23-180 másodperc, 24. nap 24- 210 másodperces, 25. nap pihenés, 26. nap 26-210 másodperc, 27. nap 27-240 másodperc, 28. nap tartani, amennyire csak lehetséges

vissza

 

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.