3. szakasz

3.szakasz 2011. 06. 03.- 06. 09

„Bükki-Mátrai szakasz”

Putnok- Mályinka- Bélapátfalva-Sirok- Mátraháza- Mátraverebély

Nem sokat pihentünk a 2. szakasz megtétele óta, időnket lefoglalták a következő szakaszok szervezési munkái.
Nekivágtunk a 3. a „Bükki-Mátrai” szakasz megtételének. Érdekessége ennek a szakasznak, hogy az MTV forgat velünk túránk 3. napján, miközben felkeressük Peták Istvánt Mátraalmáson. Ő a 33 évvel ezelőtti „Másfél millió lépés” film alkotója Rokkenbauer Pállal!
Tele várakozással vágunk neki! Ezen a szakaszon két serpánk is lesz, Spander Péter, ózdi sorstársunk, a miskolci ILCO egyesület tagja, és Bátori Józsefné Eszter, a debreceni ILCO egyesület titkára, aki Parádon szállást is biztosít számunkra, egy alkalommal pedig sorstársi segítségként , Kocsis Péterné Hermina, markazi otthonában alhatunk.

1.Túranap 2011. 06.03.

Putnok. Szállásfoglalás.

Mivel Putnok nehezen megközelíthető (Saci 6 vonat átszállással tudott eljönni) aA késő délutáni órákra időzitettük az érkezést Putnokra. A nap hátralévő része az előkészületé és a pihenésé, hogy erőt gyűjtsünk a másnapi „ nagy meneteléshez”.

2. Túranap 2011. 06.04.

Putnok- Uppony- Mályinka 19,1 km

Putnok: 1823 ban királyi bírtok volt, a Gömöri birodalom részeként. A Putnoki várat 1412-ben építették .A XIX. sz. a Serényiek bírtokaként sokat fejlődött. 1881-ben elveszítette városi rangját. A trianoni békeszerződést követően a kettészakított Gömör és Kishont vármegye Magyarországon maradt részének székhelye lett.
Nevezetességei: Serényi kastély és park, Barokk római katolikus templom

Serpánk, Spander Péter, ózdi sorstársunk reggel öt előtt érkezett a szállásunkra, Putnokra. Megismerkedésünk közben megtudtuk róla, hogy nem minden napos élettörténete van! Élvezettel hallgattuk. A holminkat az esti érkezésünk helyére Mályinkára vitte.
Hat órakor indultunk el. A Kéktúra útvonala a vasútállomástól, hiányos jelek mellett, hosszan vezetett. Már 7 órakor nehezen elviselhetően tűzött a nap. Éppen jókor értünk az erdőbe a Határvölgy mentén, ahol már árnyékban, széles erdei úton haladtunk a Húzó- és a Koloska tetőn át Uppony felé. Az út az éjszakai esőtől alaposan felázott, cipőnk vastagon dagadt a sártól. Egy ravasz rókát zavartunk meg vadászatában.
Az Upponyi pincesorra érve reggeliztünk. Itt született István strófája:
„az Upponyi pincesoron belenéztünk a puttonyba”.
Uppony: Ókori település. Árpád –kori vára Dedevár volt. A Láncbérci hegyek barlangjaiban ősember lakta részeket tártak fel. Feszty Árpád világhírű körképének egyik részlete is az Upponyi szorosban készült.
Nevezetességei: A Szalamandra ösvény, Egykori földvári romok

A Vegyes boltban pecsételtünk, majd a Láncbérci hegyek között elértük a Láncbérci víztározót. A tóparti aszfalt úton haladva nem mertünk a lábunk elé nézni, mert nem lehetett elkerülni, hogy az apró ivadék békák sűrű vonulásában el ne tapossunk néhányat. Ezt csak úgy tudtuk volna elkerülni, ha repülni tudnánk.
Egy kis vízparti pihenés után Dédestapolcsányra értünk, majd tovább, végig aszfaltos úton Mályinkára, szálláshelyünkre.
Egy kis pienés után szétnéztünk a rendezett, gazdag faluban. Este jólesett lepihenni!
Holnap nagy túra vár ránk!

3.túranap 2011.06.05.
Mályinka - Bánkút - Cserepeskői – barlang - Bélapátfalva

Mályinkáról 4.30 kor indultunk, hogy a nagy meleget elkerüljük. Serpánk bélapátfalvi szálláshelyre vitte a holminkat.
A falut egy hangosan csörgedező patak mellett hagytuk el, folyamatosan egyre magasabbra emelkedve. Szánkat, csak levegővételre használtuk, beszélgetésre nem volt erőnk. A magaslatra érve, visszatekintve gyönyörű látvány volt a ködös pára lepte Mályinka. Gyönyörű szalamandrák keresztezték az utunkat, sikerült is lencsevégre kapni őket!
Ez az útszakasz végig elkerülte a lakott településeket. Bánkúton a sífelvonó magaslatán pecsételtünk először.
Bánkút: A Bükki Nemzeti Parkban fekszik .Síparadicsom. A Bálvány – csúcs 956 m magas.
A környéken sok látványosság van: a Bükk –fensík, a Szalajka –völgy, a szentléleki zárda romja, a dédesi vár, a csipkéskúti ménes,, a „látókövek”.
Következő pihenő és pecsételő helyünk a Cserepeskői-barlang volt. A hűs barlangi levegő, lehűtötte felmelegedett testünket. A szabadba érkezve megszaporáztuk lépteinket, igencsak lógott az eső lába. Az esőkabát és a lombok itt még megvédtek az eső erejétől.
Cserepeskői barlang: 1950 óta áll a turisták számára menedékként. A néphagyomány szerint a barlang sziklabarázdáit az ördög szántotta, ezért hívják ördögszántásnak.
Bélapátfalvára határába érve, felhőszakadásba értünk, hatalmas jégeső kíséretében, nagyot koppanva a fejünkön. Teljesen átáztunk!
Bélapátfalva : nevezetessége a cisztercita apátsági templom. A XIII. sz.- ban épült, román stílusban. Torony nélküli, latin kereszt alapú építmény. Főoltára Mária mennybemenetelét ábrázolja. Barokk mellékoltár képe Imre herceg fogadalom tételét dolgozza fel.

Szálláshelyünkön a begyújtott sütő mellett szárítottuk a ruháinkat, cipőinket!
Jól esett a meleg és a vacsora a mai 27,1 km megtétele után.
De vajon megszárad e a felszerelés és a ruhánk holnapra!?

4. Túranap 2011. 06. 06.

Eredeti tervünk Bélapátfalvától Sirokig tartott volna. Azonban ez a terv, egy igen örvendetes esemény következtében, alaposan felborult. Ugyanis az MTV 1 filmforgatásra várt Galyatető közelében, ahol megörökiti "zarándoklatunk”.
Kihagyva a túraszakaszt Bélapátfáról autóbusszal elutaztunk Mátraházára, ahol további 3 taggal kiegészült a csapat.
A stábbal, Galyatetőre menetelésünk közben találkoztunk. Tagjai: Sáfrány József, aki a Rokkenbauer - Peták féle ”Másfél millió lépés rendezőasszisztense is volt, Kele Andor operatőr, Ladárd Gábor technikus. És jelen volt még egy ismert személyiség, Peták István, az MTV egykori elnöke, aki, a 33 évvel ezelőtti túra szerkesztője volt. A találkozó létrejöttében, Nagy Istvánnak, szolnoki sorstársunknak, országos túrázónknak a násza, Buzási Péter segített, aki szintén az MTV munkatársa.
Peták úr, forgatás után meghívott bennünket, és a stábot, Mátraalmási otthonába, egy szalonna sütésre. A hegy oldalában lévő ház gyönyörű kerttel, tele fenyőfélékkel, cserjékkel, zsúrlókkal, ahonnan beláthattuk a Mátrát. Lola kutyus körbeugrálva fogadott bennünket.
Míg Peták úr szalonnasütéssel foglalkozott, addig elmondtuk, hogy célunk a Kéktúra megtételével, a szűrés, a prevenció, a megelőzés fontosságára felhívni az emberek figyelmét!
Peták úrnak átadtuk a „Zempléni szakasz” pólóját, az ott készült DVD.t, és a Hirmondónk néhány számát!
A hagymás-szalonnás kenyér után jól esett a mátrai vörösbor. Sokáig beszélgettünk. A stáb készülődött. Nekünk is menni kelett. Várt a hegy!
Lola még marasztalta a vendégeket.
A stábbal együtt mi is elindultunk. Serpánk, Bátoriné Józsefné Eszter a Debreceni ILCO klub titkára Markazra vitt bennünket, Kocsis Péterné Hermina sorstárunkhoz, aki a mai estére biztosította számunkra a vacsorát és az alvóhelyet.
A vacsora után nyugovóra tértünk, mert holnap egy 25, 8 km szakasz vár ránk!

5. Túranap 2011. 06. 07.

Mártraháza- Galyatető- Mátraszentiván- Mátraverebély

Úgyís mondhatnánk, kemény nap volt! 25,8 km. Eső áztatta, sáros, csúszós területen. Korán indultunk, 5.30-kor serpánk, Eszter,Mátraházára vitt bennünket. A buszmegállótól balra egy éles ívben egy letérőn indul a napunk. Lejtő, majd emelkedő. Reggel van. Minden harmatos. Madarak énekétől hangos az erdő. A nap sugarai áttörnek a magas fák ágain, és fátyolszerűen szűrődnek az arcunkra. Vörösmarty fogadó. Pecsételőhely. Sajnos elmentünk mellette. Át egy műúton. Emelkedő, majd sokáig párhuzamosan haladunk az erdő szélén az aszfaltozott úttal. Átkelünk azon is. Már jócskán elhaladunk, amikor Imrének feltűnik a gps jelzése alapján, hogy túl mentünk egy pecsételőhelyen. Visszafordul. Tovább megyünk, kicsit lassítjuk a tempót.
Széles erdei úton haladunk a Nyírjesi erdőházig. Imre még sehol.
Megtaláljuk a második pecsételőhelyet, a Nyírjesi -erdészházat. Igen ám, de a füzetek Imrénél vannak. Tovább megyünk, majd ő pecsétel. Fenyvesekkel tarkított cserjés területen haladunk Galyatető felé. A „felhők fölött vagyunk! Alattunk a pára fehér felhőkké alakulva száll fel, csillog rajta a nap sugara. Gyönyörű látvány!
Hátranézve látjuk a Kékes nagy tornyát. Mellettünk, égő csipkebokorként szétterülő vadrózsák omlanak földig.
Még 4 km és látszik Galyatető jellegzetes szállodája nagy kéményével. Galyatetőn várjuk be Imrét.
Elindulunk. Még nem tudjuk, hogy a túra legnehezebb napját éljük meg!
Kilátó. Imre kipróbálja. Gyereksereggel találkozunk.
Emelkedő. Lejtő. Sár. Hatalmas farakások egy fakitermelésen.
Mátraszentiván. Vidróczki csárda. Pecsételőhely. Marikának bedagadt a lába. Autóbusz csak este jön, így ő is tovább jön velünk.
Egy fensíkon át megyünk, keskeny ösvényen, utunkat elzárja a fák lehajló ága. Kitekintve gyönyörű kilátás nyílik. Marika lába egyre jobban fáj! Nehezen viseli.
Ágasvár. Pecsételőhely. Az erdészné hozza. Ad egy fájdalom csillapítót Marikának.
Egy réten át vezet az útunk egy végtelen ereszkedőre. És sár és sár. Cipőnk duplájára dagadt. És még van 12, 2 km . Lassan haladunk. A sártól felszántott, esőtől csúszós úton két bottal is folyton megcsúszunk.
Agyagos tetőre értünk. Látszik is a talajról. Végtelennek tűnik az út. Marika könnyezik. Nincs esemény, csak megyünk.
Eszter 18 órára jön értünk Mátraverebélyre. Andi elesik. Csupa sár.
Este 17.30 . Kiérünk az erdőből. Már látjuk Mátraverebély házait. A vasúti síneken haladunk egészen az állomásig.
Marika megmutatta, hogy fájós lábával is, de végigment.
Eszter megérkezik.
Elmegyünk Szentkútra. Köszönetet mondani a Hegyek Istenének! Oltár! Gyönyörű stációk.
Parádra, szálláshelyünkre indulunk!
Nagy élmény volt!

6. Túranap 2011. 06.08

Mátraháza - Kékestető - Gazoskő- Hármashatár – Sirok

Serpánk Mátraházára visz ismét bennünket. A pecsételőhely zárva van.
Tovább indulunk Kékestetőre.Itt sikerül pecsételni.
Elindulunk Sírokra azzal a gondolattal, hogy lefelé haladunk majd! Hibás gondolat volt. Egyik magaslatról a másik magaslatra fel vezetett az utunk. Csak Sirok közelében vált könnyebbé a terep.
Gazoskő - Hármashatár. Pecsételőhely.
A hazaindulás miatt erőltetett menetben kellett gyalogolni. A nagy rohanás miatt, csak futólag tudtuk megnézni a siroki várat. Úgy is itt fogunk kezdeni a 4. szakaszban.
A forgatási nap miatt kimaradt Sirok- Bélapátfalva útvonalat majd később fogjuk beiktatni. (Pótvizsga)
Serpánk megérkezett. Alig hogy bepakoltuk a csomagjainkat, az égbolt megnyílt és esőzápor hullott a tájra. Mintha dézsából öntötték volna!

Esőisten siratta a Mátrát. És bennünket! Mert elindultunk haza!

Embert próbáló, de sikerélményekben dús szakasz volt!